Kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä keskeistä on siunauksen pyytäminen. Vihittävät jättävät toinen toisensa ja yhteisen liittonsa Jumalan huolenpitoon. Seurakunta rukoilee Jumalan siunausta avioparille. Liitto ei ole kiinni vain ihmisistä, vaan Jumala siunaa yhteistä elämää.

Lopen seurakunnassa avioliittoon vihkimiset järjestetään yleensä kirkossa, Vanhassa kirkossa tai hääjuhlapaikassa. Seurakunnan toimitiloja vuokrataan myös hääjuhlia varten. On kuitenkin huomioitava, että tilat soveltuvat parhaiten juhliin, joissa istutaan pöydissä, eivätkä tilat sovellu esimerkiksi tanssimiseen. Lisätiedot Vuokratilat-sivulta.

Kirkkotilat käytössä hääparin sukupuolesta riippumatta

Kirkkoneuvoston päätöksellä 8.3.2022 Lopen seurakunnan kirkkotiloissa voidaan toimittaa avioliittoon vihkimisiä sekä avioliiton siunaamisia vihkiparin sukupuolesta riippumatta.

Esteiden tutkinta

Avioliiton esteiden tutkinta täytyy toimittaa viimeistään viikkoa (7 vuorokautta) ennen vihkiajankohtaa ja se on voimassa 4 kk antamisesta. Esteiden tutkinta hoidetaan joko aluekeskusrekisterissä tästä linkistä tai Digi- ja väestötietovirastossa (DVV). Jos esteiden tutkinta pyydetään Digi- ja väestöviraston kautta, tulee parin merkitä pyyntöön kohta kirkollisen vihkimisen edellytyksien täyttymisen tarkistuksesta sitä mahdollisesti kysyttäessä.

Mikäli kihlapari toivoo, tieto vihkimisestä voidaan kuuluttaa kirkossa sovittuna sunnuntaina joko ennen häitä tai häiden jälkeen. Tämä tulee myös ilmoittaa joko esteidentutkintapyynnön yhteydessä, vihkipapille, seurakuntatoimistoon tai Lopen seurakunnan osalta Tampereen aluekeskusrekisteriin.

Tilan ja vihkipapin varaus

Lopen seurakunnan kirkkotila ja vihkivä pappi varataan seurakuntatoimiston kautta.