Kaste on Jumalan lahja. Siinä Jumala kutsuu jokaisen nimeltä omakseen lahjoittaen uskon, armon ja siunauksen. Sen myötä tulemme kotiseurakunnan ja koko maailmanlaajuisen kirkon jäseniksi. Kasteen perustana on Jeesuksen antama kaste- ja lähetyskäsky (Matt. 28: 18–20).

Kaste suositellaan toimitettavan kolmen kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kastettavan lapsen vanhemmista vähintään toisen on oltava kirkon jäsen. Kastejuhla voidaan viettää kotona, kirkossa tai muualla sopimuksen mukaan. Se voidaan toimittaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Seurakunnan tiloista kastejuhlia voidaan järjestetään kirkossa, Läyliäisten Keitaalla, Launosten Kirkkiksellä ja kesäaikaan Vanhassa kirkossa. Kastekahvit voidaan järjestää myös kirkon seurakuntasalissa. Tiedot vuokratiloista löydät Vuokratilat-sivulta.

Vanhempien luvalla kastetun nimi ilmoitetaan kirkossa yleensä kastetta seuraavan viikonlopun sunnuntaina. Samalla rukoillaan kastetun ja hänen perheensä puolesta. Tieto kasteessa julkaistaan vanhempien luvalla myös paikallislehdissä.

Kastettavalle lapselle tulee kutsua vähintään kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja evankelisluterilaisen kirkon jäseniä. Näiden lisäksi voi kummina olla henkilö, joka kuuluu muuhun evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan. Jos lapselle ei löydy kahta kummia, kirkkoherra voi myöntää luvan kastamiseen siten, että lapsi saa vain yhden kummin.

Mikäli kaste pidetään myöhemmin, tulee lapsen nimi ja äidinkieli kuitenkin ilmoittaa Digi- ja väestötietovirastolle kolmen kuukauden kuluessa lapsen syntymästä.

Seurakunnalla on lainattavissa kaksi kastemekkoa, joita voi kysyä kirkkoherranvirastosta.

Seurakunnalta voi ostaa myös kasteliinan, joita valmistetaan Lähetyksen käsityöpiirissä. Kasteliinalla voidaan kuivata vauvan pää kasteen jälkeen. Kasteliinaan on brodeerattu Raamatun jae:

"Minä olen sinut nimeltä kutsunut."

Liinaan voidaan kirjoa tilauksesta lisäksi lapsen nimi tai nimikirjaimet ja kastepäivä. Jos ei halua etukäteen kertoa, minkä niminen lapsi kastetaan, voi tämän brodeerauksen tehdä jälkikäteen. Kasteliinasta jää kaunis muisto. Sitä voi myöhemmin käyttää esimerkiksi nimipäiväpöydän koristeena. Myös konfirmaatiopöydässä se muistuttaa kasteesta.

Kasteliinan hinta on 20 €. Tuotto menee lähetystyölle.

(Kuva Ilkka Juote)

Kasteliinan voi tilata toimituspapilta.

Seurakuntatoimisto palvelee kaikissa kasteeseen liittyvissä kysymyksissä, puh. 050 4264 100 (ma-pe klo 9-12).