Hautainhoito

Haudan hoito on hautaoikeuden haltijan vastuulla. Haudan voi hoitaa itse tai antaa seurakunnan hautainhoitorahaston hoidettavaksi. Seurakunta hoitaa hautausmaan yleiset alueet vainajien muistoa kunnioittavalla tavalla.

Hautapaikka tarvitsee hoitoa, kuten nurmikon leikkuuta, siistimistä, rikkakasvien kitkemistä sekä kukkien istuttamista ja hoitoa. Haltijan tulee huolehtia, että hauta on siisti ja muistomerkki tukevasti kiinnitetty ja suorassa. Omaiset voivat halutessaan tehdä hoidosta sopimuksen seurakunnan hautainhoitorahaston kanssa. Hoitosopimuksen voi tehdä yhdeksi tai useammaksi vuodeksi kerrallaan.

Haudanhoitosopimukseen sisältyy

• kevätsiivous

• kukkapenkin kunnostus ja lannoitus

• hauta-alueen nurmikon hoito, hiekkapinnan hoidosta tulee lisäveloitus

• kukkien hoito

• kukkien poisto syksyllä

• syyssiivous

Hoitosopimukseen ei sisälly muistomerkin tai reunakivien hoitoa, eikä haudan peruskunnostusta. Peruskunnostus tehdään tilauksesta tai reunakivien poiston yhteydessä. Uuden hoitosopimuksen alkaessa puutarhuri arvioi haudan peruskunnostuksen tarpeen. Seurakunta ei tee hautakivien oikaisua, eikä talvihoitoa. Hoitosopimus tehdään enintään haudan hallinta-ajan päättymiseen saakka.

Kesäkukka- ja perennahoito

Kesäkukka- ja perennahoidossa kukkien lajit valitsee seurakunta. Kukat istutetaan pakkasvaaran vuoksi kesäkuun puolen välin jälkeen, juhannukseen mennessä. Haudoille mahdollisesti istutetut kevätkukat poistetaan hoidon alkaessa.

Kynttilälyhdyt on hyvä siirtää kesän ajaksi pois hoidon helpottamiseksi. Hoitohaudalle ei tule istuttaa omia kesäkukkia tai perennoja.

Kukat hoitohaudoilta kerätään pois syyskuun aikana.

Perennat ovat monivuotisia kasveja, joten niitä ei tule poistaa syksyllä hoitohaudalta, eikä istuttaa tilalle syyskukkia, kuten callunoita. Ei ole myöskään suotavaa, että perennojen väleihin istutetaan syyskukkia, koska kaivaminen vahingoittaa perennojen juuria.

Pyrimme toiminnassamme ekologisuuteen ja hankimme kasvit mahdollisuuksien mukaan lähialueen puutarhoilta.

Haudanhoitohinnasto

Haudanhoitomaksut määrittää vuosittain kirkkoneuvosto. Vuoden 2024 hinnaston löydät täältä.

Haudanhoitotilaus

Tilaa hautahoito klikkaamalla oheista linkkiä. Täytä lomake ja lähetä se meille. Perennahoitoa ei toistaiseksi voi tilata tällä lomakkeella, vaan tilaus on tehtävä ottamalla yhteys toimistosihteeriin tai kausipuutarhuriin. Pyydämme, että tilaukset olisi tehty huhtikuun loppuun mennessä.

Haudanhoitotilaus

Ota yhteyttä

Jos hautahoidon tilaaminen ei onnistu oheisella lomakkeella, pyydämme teitä ottamaan yhteyttä toimistosihteeriin, yhteystiedot alla.

Hautainhoidon käytännön asioista voi ottaa yhteyttä kausipuutarhuriin, yhteystiedot alla.