Lopen seurakunnan kauppa- ja apteekkiapu, ohjeet vapaaehtoisille auttajille

”Kauppakassin” eli vapaaehtoisten kaupassakävijöiden toiminnan koordinointi.

Ohjeet vapaaehtoisille kaupassa tai apteekissa kävijöille koronaepidemian aikana:

• Ilmoita kirkkoherranvirastolle sähköpostitse (loppi.seurakunta@evl.fi) nimesi, puhelinnumerosi ja se, missä päin Loppea asut. Näin toimiessasi annat seurakunnalle luvan säilyttää antamasi tiedot sekä luovuttaa tietosi Lopen kunnalle tai paikallisille järjestöille, mikäli toiminnan koordinointivastuu siirretään toiselle toimijalle.
  • Muista, että et voi toimia vapaaehtoisena, jos olet itse altistunut koronavirukselle tai sinulla on minkäänlaisia sairauden oireita. Jos itse kuulut riskiryhmään, vapaaehtoisena toimimista ei suositella.
  • Toimiessasi vapaaehtoisena sitoudut pitämään salassa kaikki autettavasta saamasi tiedot.
  • Seurakunta ei valitettavasti voi korvata vapaaehtoistehtävään käytettyä aikaa, puhelinkuluja tai matkakuluja. Palkkion tai kulukorvauksen pyytäminen ja ottaminen autettavalta on myös kiellettyä.
  • Avustajan tehtävissä sinun on välttämätöntä huolehtia hyvästä käsihygieniasta. Toivomme lisäksi, että avustajan tehtävissä käytät kasvomaskia. Kirkkoherranvirastosta saat paketin kertakäyttöisiä kasvomaskeja ja käsidesiä avustajan tehtäviä varten. Sovi noutoaika etukäteen. Kirkkoherranvirasto palvelee numerossa 050 426 4100, ma-pe klo 9-12.
  • Jos seurakunnasta pyydetään kaupassakäyntiapua, otamme sinuun yhteyttä ja välitämme autettavan henkilön yhteystiedot. Sovi autettavan kanssa mahdollisimman tarkkaan, mitä tuotteita hän haluaa sinun tuovan kaupasta.
  • Voit mahdollisuuksien mukaan tehdä ostokset omalla rahallasi tai kortillasi ja pyytää autettavalta käteistä kuittia vastaan tai pankkisiirtoa omalle tilillesi. Kuitti ostoksista kuuluu luonnollisesti autettavalle.
  • Jos autettava ei pysty hoitamaan ostosten maksua suoraan sinun kanssasi, sovi ostosten maksutavasta seurakunnan talouspäällikön (Pirjo Kuuluvainen, 050 592 6940) kanssa. Tällöin lähetä ostokuitista valokuva osoitteeseen pirjo.kuuluvainen@evl.fi. Seurakunnan maksuvälineillä tehtyihin ostoksiin ei saa sisältyä alkoholi- tai tupakkatuotteita, lahjakortteja, arpoja, eikä paysafecard-tyyppisiä maksukortteja.
  • Et missään tilanteessa saa lainata tai kysyä autettavan pankkikorttia, maksuvälineitä, verkkopankkitunnuksia tai vastaavia, etkä muitakaan tietoja joita et välttämättä tarvitse auttamistehtävääsi varten.
  • Vältä lähikontaktia toimittaessasi ostokset autettavalle. Huolehdi käsihygieniastasi ostoksia tehdessäsi. Jätä ostokset autettavan ovelle. Muista, että saatat itse kantaa virusta, vaikka oireita ei olisi.

Näitä ohjeita saatetaan päivittää, joten tarkista ohjeet tältä sivulta aina ennen kuin otat yhteyttä uuteen autettavaan.

Suuri kiitos avustasi!

Lisätiedot toiminnasta:

Kirkkoherra Tuomas Hynynen                  Varhaiskasvatuksen työalajohtaja Sirpa Stenblom
040-411 0101                                               050-373 9356
tuomas.hynynen@evl.fi                          sirpa.stenblom@evl.fi